HTML

Labdarúgás szimulációk a gyakorlatban

A labdarúgás szimulációs jelölőnyelv a gyakorlatban. Közeleg csapatod mindent eldöntő mérkőzése? Kutasd magad a szakmai lehetőségeket: ki játsszon, hol játsszon, mit játsszon? Ha csak egyetlen A4 oldalt van időd elolvasni, akkor íme: ezt olvasd el.
Kiemelt cikk: Közösségi erőforrás-megosztás a labdarúgásban


FerSML=Football(er) Simulation Markup Language, azaz labdarúgás-szimulációs jelölőnyelv. (S íme itt a projekt honlapja.)

Ki ne szeretné?

Avatár fejlesztők mazsolázó


Bátfai Norbert: ESP, NED, Debrecen.
Bátfai Erika: Basel.
Így fest egy MOTOROLA DROID-on (wifin át) ez a blog:

Friss topikok

Linkblog

Hogyan lehetsz avatár-fejlesztő? Avagy mérd össze a pályán álomcsapatod szereplését egy másik olvasóéval!

2010.07.17. 18:53 nb

Hogyan lehetsz avatár-fejlesztő? Érdeklődés kérdése. Foglalkozhatsz edzőkkel, játékosokkal vagy akár egész csapatokkal. Azt fontos szem előtt tartani, hogy egyrészt nem egy kiforrott dologról van szó, másrészt az avatárok szerkezete és a szimulációs szoftver fejlődik és együtt fejlődik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az az avatár, amit ma készítesz, azt a mai program tudja feldolgozni.

De mivel ezer szónál jóval többet ér tízezer, lássunk egy konkrét példát! Nézzük meg, hogyan készítettük el mi a holland és a spanyol nemzeti csapat avatárját! Ennek alapján a kedves olvasó majd el fogja tudni készíteni saját kedvencei vagy álomcsapata avatárjait. De rögtön itt egy technikai megkötés is: érdemben (ha a jelen leírás alapján jársz el, akkor) csak olyan játékost választhatsz a „csapatodba”, aki ott volt a mostani VB-n. Hogy miért, az pár sor múlva kiderül, mint ahogyan azt is belinkeljük, mi lehet az eljárás tetszőleges csapatokra.

Célszerű nem egy teljesen üres fájlból kiindulnod és azt töltögetned, hanem egy meglévőt módosítani. Javaslom erre a http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/0.0.8/ElsoFerSMLAvatarom-ESP.xml és a http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/0.0.8/ElsoFerSMLAvatarom-NED.xml fájlokat letölteni. A szövegszerkesztő sokat segíthet a munkádban, célszerű olyat választani, amivel szépen (szintaxis kiemeléssel, azaz a támogatás mellett, hogy mindenféle színekkel automatikusan kiemeli neked a fontosabb szerkezeti elemek) tudsz XML szöveget szerkeszteni, mert az avatárok XML állományok. Windows alatt a Notepad++ szerkesztőt már hallottam dicsérni. Innen le tudja rántani a kedves olvasó: https://sourceforge.net/projects/notepad-plus/  s a következő ábrán azt mutatjuk meg, hogyan fest üzem közben.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1. ábra Tetszőleges szövegszerkesztővel dolgozhatunk az avatár állományokon, de sima szöveges fájlként mentsük!)

Az XML állományokban a kacsacsőr-felkiáltójel-minusz-minusz utáni szöveg csak megjegyzés, ezt szedi zölddel ennek a szerkesztőnek a „szintaxis kiemelője”, a gyakorlatban zöldbe bármit írhatsz.

Itt a fájl nevét, az általad választott szerzői jogi megjegyzést és satöbbiket érdemes leírni.

A következő ábra már a tartalmi elemek kitöltését segíti. A dátum, a csapatnév egyértelmű. A csapat címere (logo) esetünkben a nemzeti zászló. A Wikipedián találtam a Flag_of_Spain.png PNG képet, ennek az URL címét adtam meg a logo XML tag értékeként. A Wikipedia tartalma tipikusan nyílt licencű (mondjuk például GNU FDL) így nem lehet gondunk a kép használatából, de erről minden esetben célszerű esetenként meggyőződni. Persze, ha a kedves olvasó álomcsapatához saját logót rajzol, akkor biztosan nem lesznek licenc problémák.

 

(2. ábra A tartalmi elemek kitöltésének megkezdése: a csapattal kapcsolatos infók.)

Aztán szerepel még a karbantartó, aki magam vagyok és a leírásban vesztegettem pár szót az aktuális csapat összeállítása kapcsán. Aztán már kezdődik is az edző (coach) avatárja.

 

(3. ábra Az edzői avatár.)

Ha a csapatodban az edzőt nem a kedves olvasó fejleszti, akkor persze a megfelelő maintainer tag értékei itt változhatnak. Jelen pillanatban 5 formációt tud a szimulációs program, ezek a következők:

  • 4-3-3,
  • 4-4-2,
  • 4-3-2-1,
  • 3-4-3,
  • 4-2-3-1.

Éppen szerzői jogi bizonytalanságból (nem vagyok jogász) személyneveket sem az edzőknél, sem a játékosoknál nem írtam be a jelen példában. Az edző a csapat desc alapján nyilvánvaló, a játékosoknál a mezszám (squad_number) ilyen kontaktusban már egyértelmű. Visszatérve a kitöltéshez, a starting_team tagban adhatjuk meg a felállást és itt kap helyet a 11 kezdő játékos. A player_id tagnak fontos szerepe van: gyakorlatilag ez mondja meg, hol fog játszani az adott mezszámú játékos. Célszerű egy ábrát készíteni a tervezett felállásról és az alapján összekötni a player_id és a squad_number tagokat. 

 

 (4. ábra A spanyol csapat a 4-3-3 felállásban.)

 Lesz ez egyszerűbb és jobban személyre szabhatóbb is, de jelen pillanatban ez a szabály a player_id (sárga korongon) tekintetében:

  • a kapusé az 1-es
  • a felállásban hátulról soronként lentől megy felfelé

azaz esetünkben

  • 1
  • 11, 10, 9, 8
  • 7, 6, 5
  • 4,3,2.

Jól láthatja a kedves olvasó, hogy a player_id kiosztása a pozíciót is rögzíti. (Ha váltjuk a felállást és nem nyúlunk a player_id tagokhoz, akkor néhány játékos „elcsúszhat”.) A mezszámokat a FIFA lapjain megtalálja a kedves olvasó: http://www.fifa.com/worldcup/teams/team=43969/squadlist.html

Még a játékosok avatárjainak kitöltésének segítésével maradtunk adósak, íme következzék!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(5. ábra A labdarúgók avatárjának kitöltése.)

 Minden tag érdekes, de a szimuláció jelen verziójában csak az estimations/skills/qiuckness, azaz a becslések/képessége/gyorsaságot és a shutting_goal (gólszerzés), gaining_ball (labdaszerzés) tagokat veszi figyelembe. A gyorsaság 1-100 tartományba várt szám, az utóbbi kettő 0 és 1 közé eső számok kell, hogy legyenek. De még egyszerűbb a dolog, mert a prob tagok dist tagjával nem kell foglalkozni, kapja mindhárom ugyanazt az értéket. Hogyan? Lehetsz kreatív, de arra figyelj, hogy ha össze akarsz engedni két csapatot az arénában, akkor ugyanolyan módszerrel alakítsd ki ezeknek a tagoknak az értékét. Lássuk, mi hogyan alakítottuk ezt ki! (Azt, hogy miként kéne eljárni a jövőben az NB1, vagy nemzetközi szereplések esetén, a korábbi http://fersml.blog.hu/2010/07/15/kozossegi_eroforras_megosztas_a_labdarugasban postban fejtettük ki.)
Tehát Xavi (18-as mezszám) esetén a http://www.fifa.com/worldcup/statistics/teams/team=43969/attacking.html lap Solo Runs értékét szoroztuk tízzel, de maximum 100-ra véve, osztunk százzal: így adódik az 1.0 érték a shutting_goal tagra. A másik tagnál a http://www.fifa.com/worldcup/statistics/teams/team=43969/defending.html lap TGP+CC értékével tettük meg ugyanezt, így jött ki a 0.1 érték.

Ezzel az avatár állományod elkészült. Ha kiteszed valahová a Webre, akkor onnan a szimulációs progi már be tudja rántani.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(6. ábra A szimulációs programban lerántjuk az elkészített két avatár állományt.)

Magam most az első két sorban (0-s és 1-es) adtam meg az elkészített fájlok URL címét, illetve alul a home (hazai) csapathoz ennek megfelelően a 0 értéket, a vendégekhez (away) pedig az 1 értéket írtam. Nyomtam egy Validate All parancsot, ami után már tudtam kattintani a Start simulation gombot és íme: spanyol VB győzelem!

 

 (7. ábra Spanyol győzelem.)

Lássuk teljes pompájában is:

 

Ha sikerült felkelteni a kedves olvasó érdeklődését az avatárok fejlesztése okán, akkor a korábbi általánosabb bemutatás elolvasását is javaslom: http://fersml.blog.hu/2010/07/15/kozossegi_eroforras_megosztas_a_labdarugasban

Bármi kérdést szívesen veszek persze a kommentekben.

Szólj hozzá!

Címkék: foci bajnokok ligája labdarúgás foci vb nb1 avatár szimuláció európa liga fersml labdarúgás szimulációs jelölőnyelv labdarúgás szimuláció avatár fejlesztés avatár fejlesztő foci világbajnokság

A bejegyzés trackback címe:

https://fersml.blog.hu/api/trackback/id/tr702157644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása