Bátfai Norbert
batfai.norbert@inf.unideb.hu
Debreceni polgárként pompás élmény lehetett volna, ha tavaly a Bajnokok Ligájában a Liverpoolt, az Olympique Lyont és a Fiorentinát az Oláh Gábor utcai stadionban fogadhatta volna a Loki. Persze azért megjegyezhetjük, hogy ez a hiányérzet az idén is megelégedésünkre szolgálhatna, mert azt jelentené, hogy a debreceni együttes ezúttal újra a BL főtáblán van. Illetve szigorúan szurkolói szempontból az említett, ismert stadion-problémának pozitívuma is akad. Nevezetesen, az, hogy a csapat mindennapjainak rajongói nézőpontból is érdekes része (edzések, próbajátékok, felkészülési mérkőzések, kik bevethetők, kik sérültek stb.) nem egy elzárt elefántcsonttorony stadion-szentélyben zajlik, hanem a minden érdeklődő vagy mozogni vágyó előtt nyitott Nagyerdei Sportkomplexum létesítményeiben, ez az egyik lehetséges oka lehet annak, hogy a városban a labdarúgás a közösségi életnek is szerves része. Távolabbi barátaink ebben csak addig szoktak kételkedni, amíg meg nem látják a mérkőzések előtt a vonuló piros mezes komplett tornasor családokat (legkisebb gyermek, középső gyermek, legnagyobb gyermek, anyuka, apuka) a stadionba vonulni.
https://www.youtube.com/watch?v=3709-6VN_6k
(1. ábra Bátfai Mátyás Bendegúz szurkol a Temesvár elleni edzőmérkőzésen.)
Ennyi bemelegítés után ez a cikk is a labdarúgásról és a közösségépítésről fog szólni. Először röviden áttekintjük a labdarúgás szimulációs jelölőnyelvre épülő platformunkat, majd felvetjük e platform erősítése kapcsán a közösségi erőforrás-megosztás használatának helyét és lehetőségét.
A labdarúgás szimulációs jelölőnyelv
A közelmúltban a Debreceni Egyetemen több labdarúgással kapcsolatos projekt-kezdemény indult el, ezeket a [p1] konferencia kiadványban is áttekintettük például. Közülük a legmerészebb a labdarúgás szimulációs jelölőnyelv kialakításának felvetése. Ezt az ötletünket a [p2], a magyar fejlesztői közösségnek a [p3] publikációban mutattuk be. Röviden arról szól, hogy egy szimuláció alapú döntéstámogató szakértői rendszert fejlesszünk ki a labdarúgásban. Ezekhez az „izometrikus” szimulációkhoz a játék szereplőit (a labdarúgókat, az edzőket) XML állományokban jellemezzük. Ez konkrétan ilyen jellegű http://footballerml.sourceforge.net/0.0.7/FerSML.avatar.xml állományok kitöltését jelenti. A mi terminológiánkban ezek a kitöltött XML fájlok az avatárok.
(2. ábra Kiragadott részlet a http://footballerml.sourceforge.net/0.0.7/FerSML.avatar.xml állományból: egy játékos játék érzékét, technikásságát, gyorsaságát és adott esetekben annak relatív gyakoriságait mutatja, hogy különböző szituációkban hogyan tud gólt szerezni.)
Hogy milyen részekből álljanak az avatárok, azaz milyen legyen a szerkezetük, ez maga is egy fejlesztendő cél. Válaszunkat egy új XML nyelv kialakításával adjuk meg, ez a nyelv a labdarúgás szimulációs jelölőnyelv, angolul Footballer and Football Simulation Markup Language vagy röviden csak FerSML [p4]. Tehát megközelítésünkben az edzőket és a labdarúgókat jellemző adatok rendelkezésre állnak, s úgy képesek leírni a szereplőket, hogy azokkal a szimulációs szoftver nagyszámú mérkőzést tud „lejátszani”. Összefoglalva a FerSML platform a jelölőnyelvből és a vele elválaszthatatlanul együtt fejlődő szimulációs szoftverből áll.
(3. ábra A FerSML platform.)
A FerSML platform nyílt forráskódú (open source) fejlesztés, a jelölőnyelvet és a szimulációs szoftvert is a GNU Általános Nyilvános Engedélyének (GPL v3) hatálya alatt fejlesztjük [h1]. De fontos lehet megjegyezni, hogy adott esetekben, például futball klubok saját kitöltött avatár állományai már nem lehetnek közkincsek, sőt ezeket bizalmasan érdemes és kell kezelni!
A FerSML platformmal való ismerkedést tovább folytathatja a kedves olvasó a [h2] prezentációban.
Közösségi erőforrás-megosztás
Láthattuk, hogy a FerSML platform nem foglalkozik az avatárok adatainak összeszedésével, vagy azok karbantartásával, hanem csak az avatárok szerkezetével. Természetesen az adatok létfontosságúak, hiszen ezek hajtják meg az egész rendszert. Ezt mindenki érzi, a témában tartott előadásaimon meg is kérdezik tipikusan: ha még a hazai csapat avatárjai meg is lennének, honnan lesz meg a vendég együttesé? Erre lehet szerintem az egyik jó válasz a közösségi erőforrás-megosztás alapú megközelítés az avatárok építésénél. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a szurkoló (szokása szerint) megnézi kedvenc csapata mérkőzősét. Azon belül kedvenc játékosára külön figyel, aki történetesen legyen most éppen egy csatár és a szóban forgó mérkőzésen lőjön kétszer kapura a büntető területről és ebből a két próbálkozásból szülessen egy gól! Majd ezután (a legegyszerűbb esetben) a szurkoló az avatár állomány shutting_goal/prob dist=”16”
tag értékét az ½ számra állítja.
A FerSML platform korábbi verziója: ki nyeri a Labdarúgó Világbajnokságot?
A foci VB remek lehetőséget adott, hogy kezdetleges labdarúgás szimulációs modellünk jóslatait összevessük a valósággal. S itt ne csupán arra gondoljunk, hogy a napokban elhatalmasodott focis közösségi érzés inspirálta a fejlesztést, hanem arra, hogy a FIFA statisztikai lapjain a mérkőzések után gyorsan frissítették az adatokat, így az avatárok bizonyos értékeit a megjelenő adatokból tudtuk heurisztikusan becsülni. Előrejelzéseink között böngészhet a kedves olvasó a projekt http://footballerml.sourceforge.net lapján, vagy hozzá is szólhat azokhoz a [h3], [h4], [h5] postokon.
Az olvasó egyetlen kattintással maga is kipróbálhatja a szimulációs szoftverünket, bármilyen rendszert is használ, hiszen Java nyelven folyik a fejlesztés. A következő hivatkozás egy JNLP (Java Network Launching Protocol) fájlra mutat, azaz néhány kattintás után máris saját szimulációkat futtathat: http://footballerml.sourceforge.net/jnlp/WhoWillWinWC2010forFerSML-0.0.26.jnlp
(4. ábra ) A JNLP linkre kattintva tipikusan ez a kép fogja fogadni a kedves olvasót, s azonnal indíthatja a szimulációt a világító, kattintásra alkalmas egyetlen gombra klikkelve, vagy a rádiógombokkal csemegézhet a lehetőségek között.
(5. ábra A szimulációk inkább holland győzelmet várnak! Az eredményeket részletezését megtalálja a [h3] postban a kedves olvasó.)
A FerSML platform aktuális verziója: Közösségi Erőforrás Futball Klub
A tréfás Közösségi Erőforrás Futball Klub, a Public Resource FC durva fordítása lenne, de itt az FC nem éppen a foci klub, hanem a Football Computing, ámde tetszetős a foci klubra hajazó elnevezés. Az aktuális részleteket a Közösségi számítások a labdarúgásban című postban mutattuk be:
http://fersml.blog.hu/2010/07/14/kozossegi_szamitasok_a_labdarugasban
Publikációk
[p1] Bátfai N., Jeszenszky P., Dr. Bartha Cs., Dr. Gilányi A., Széll S.,Szimeonov Gy., Vaskó G., Dr. Terdik Gy. (2010): Műholdas helymeghatározás alkalmazása a labdajátékokban, Az elmélet és a gyakorlat találkozása a térinformatikában, Szerk.: Dr. Lóki József - Demeter Gábor ISBN: 978-963-06-9341-7, Rexpo Kft. 2010, pp. 223-231. (http://geogis.detek.unideb.hu/Konferencia2010/Kotet/Terinformatika_konferenciakotet_Debrecen_2010.pdf)
[p2] N. Bátfai, „Footballer and Football Simulation Markup Language and related Simulation Software Development”, Journal of Computer Science and Control Systems, Vol. 3., No. 1., (2010). (http://electroinf.uoradea.ro/reviste%20CSCS/documente/JCSCS_2010/JCSCS_Nr_1_integral.pdf)
[p3] Norbert Bátfai: Bevezető számítások a labdarúgás szimulációs jelölőnyelv kialakításához, Híradástechnika 2010/5-6, The First Computing for Development of a Footballer and Football Simulation Markup Language, (http://www.hiradastechnika.hu)
[p4] Norbert Bátfai: The Socceral Force, CoRR, abs/1004.2003, http://arxiv.org/abs/1004.2003
Hivatkozások
[h1] GNU General Public License (GPL): http://www.gnu.hu/gplv3.html
[h2] Bátfai Norbert: A FerSML projekt: egy labdarúgás-szimulációs jelölőnyelv kialakítása, http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/FerSMLPlatform.pdf
[h3] Hollandia - Spanyolország, avagy "ne kérdd tovább a titkot": http://fersml.blog.hu/2010/07/08/hollandia_spanyolorszag_avagy_ne_kerdd_tovabb_a_titkot
[h4] Németország - Spanyolország, mit hoz majd az esti mérkőzés?: http://fersml.blog.hu/2010/07/07/nemetorszag_spanyolorszag_mit_hoz_majd_az_esti_merkozes
[h5] Labdarúgás szimulációk a gyakorlatban: az első gyakorlat a 2010-es VB!: http://fersml.blog.hu/2010/07/06/labdarugas_szimulaciok_a_gyakorlatban_az_elso_gyakorlat_a_2010_es_vb
Debrecen, 2010-07-09.
Bátfai Norbert
nbatfai@gmail.com