HTML

Labdarúgás szimulációk a gyakorlatban

A labdarúgás szimulációs jelölőnyelv a gyakorlatban. Közeleg csapatod mindent eldöntő mérkőzése? Kutasd magad a szakmai lehetőségeket: ki játsszon, hol játsszon, mit játsszon? Ha csak egyetlen A4 oldalt van időd elolvasni, akkor íme: ezt olvasd el.
Kiemelt cikk: Közösségi erőforrás-megosztás a labdarúgásban


FerSML=Football(er) Simulation Markup Language, azaz labdarúgás-szimulációs jelölőnyelv. (S íme itt a projekt honlapja.)

Ki ne szeretné?

Avatár fejlesztők mazsolázó


Bátfai Norbert: ESP, NED, Debrecen.
Bátfai Erika: Basel.
Így fest egy MOTOROLA DROID-on (wifin át) ez a blog:

Friss topikok

Linkblog

Közösségi számítások a labdarúgásban

2010.07.14. 18:59 nb

Ebben a leginkább technikai jellegű postban (majdnem „Hogyan”-ban) azt mutatjuk be a magyar érdeklődőknek, hogy hogyan tudnak majd (csapat, edző vagy játékos) avatár fejlesztőként bekapcsolódni FerSML platformos számításokba. Kicsit biztos ijesztő lesz elsőre, de egyrészt minden kezdet nehéz, másrészt a platform folyamatosan fog fejlődni. Mindenesetre ez a mostani, kezdő változat inkább a hardcore érdeklődőknek és programozóknak lehet érdekes. A következő pontok, mivel fejlesztésünk Java alapú, így ugyanúgy mennek GNU/Linux és Windows rendszereken is.

1. Letöltjük a FerSML platform aktuális változatát, ez most a Public Resource Football Computing https://sourceforge.net/projects/footballerml/files/ vagy röviden a Public Resource FC, amiben az a poén, hogy az FC az nem a foci klub.

2. Kicsomagoljuk, mivel ez egy Maven projekt, kiadjuk az mvn package parancsot egy parancsablakban. Majd elindítjuk, például Windows alól így a programot:

java -cp {...path to jing...} \jing-20091111\bin\jing.jar;target\PublicResourceFCforFerSML-0.0.1.jar hu.javacska.jsfa.JSFALinux alatt teljesen ugyanez, csak a másik irányba dőlnek a perek. (Elhallgatom, de a gépen, amin dolgozunk telepítve kell legyen a Maven és a Jing, egy hozzáértő segítségével ez pár kattintás.)

3. Ez a kép fogad minket,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

itt kell megadnunk az avatár XML fájlokat, a VB-s holland és spanyol csapatokhoz készítettem ezeket:

Segít a következő ábra annak megértésében, hogy milyen kapcsolat van a player_id és a squad_number között: előbbi sárgában, utóbbi piros karikában van (láthatóan még a játékosok nevét sem használom, elkerülendő bármilyen jogi problémát.)

 

4. Jelen pillanatban az avatárok kitöltésénél a N. Bátfai, „Who Will Win the World Cup 2010? A Short Case Study for FerSML”, International Journal of Information Technology, (2010), submitted. beküldött cikkünkben ajánlott eljárást javaslom, hogy a valószínűségekhez mindhárom helyre ugyanazt írjuk. Az értéket pedig a FIFA statisztikai lapjai alapján határozzuk meg, például a http://www.fifa.com/worldcup/statistics/teams/team=43969/attacking.html alapján a shutting_goal értékét az (SR (Solo Runs) * 10) / 100 alapján állítsuk be, de maximum 1.0-ra.

5. A Validate All gomb választása után a Start Simulation gomb kattintásával indulhat a szimuláció. Íme:

 

Naná, hogy spanyol győzelem!

Megosztás

4 komment

Címkék: fersml közösségi erőforrás megosztás public resource computing volunteer computing labdarúgás szimulációs jelölőnyelv

A bejegyzés trackback címe:

https://fersml.blog.hu/api/trackback/id/tr252151904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pimpalini 2010.07.14. 20:30:14

Szia!

Nem néztem át pontosan miről is szól ez a dolog, de lenne egy kérdésem:
Alkalmas végeredmény előrejelzésére?

nb · http://fersml.blog.hu 2010.07.15. 16:12:31

Jelen formájában még biztos nem, de szerintem olyan egy éves kutatómunka során már lehet értelme az olyan megközelítésnek, hogy adott körülmények mellett sok mérkőzést lefuttatunk és számoljuk, hogy melyik végeredmény hányszor jött ki. S erre építhető lenne egy végeredmény előrejelzés, szerintem :) De azért ez csak egy szubjektív vélemény, inkább szeretném, mint meggyőződésem.

pimpalini 2010.07.16. 16:28:15

@nb:
Gyakorlatilag a rendszered a játékosok pályán való mozgásából következtet? Vagyis nincs benne "szubjektív" súlyozás a játékosok kvalitásaival kapcsolatban?

Szerinted lehetne egy olyan rendszert létrehozni, ahol bizonyos tényezők súlyozásával (hazai pálya, sérülések, forma, időjárás, rúgott/kapott gólok átlaga) egyfajta faktoranalízis-szerű elemzéssel megtippelhető lenne a végeredmény?
Akár kalendáriumok használatával is: tehát pl. a két csapat korábbi mérkőzései, vagy az adott csapat hazai meccsei, vagy a bajnokságban adott helyen (pl. 1.) végző csapat átlaga (Xgyőzelem Ydöntetlen Zvereség)?

Voltaképpen Te inkább hobbiból foglalkozol ezzel, mint munkaszerűen?:)

nb · http://fersml.blog.hu 2010.07.16. 16:48:01

@pimpalini: a mérkőzések (szimulációinak) alapdinamikáját adja a játékosok mozgása, ami a választott felállásból jön. Viszont az avatár állomány a játékos "szubjektív" leírása. Például olyan tagokkal, amiket az avatár fejlesztő valóban elég szubjektíven határozhat meg, mint a "játékérzék" vagy a "labda technika". A jelenlegi harmadik hasonló jellemző a gyorsaság, ez már objektívebb. A többi tag, mint shutting_goal vagy gaining_ball már egészen objektív: az avatár fejlesztő nézi a meccset és számolja a kiszemelt játékosra vonatkozó gyakoriságokat. Mélyebben kifejtettem ezt a fersml.blog.hu/2010/07/15/kozossegi_eroforras_megosztas_a_labdarugasban postban.

Ilyesmi rendszerben gondolkodunk, de a fő cél nem a végeredmény tippelése, hanem nagyon sok mérkőzést vizsgálatára alapozva tipikusan bekövetkező események figyelése (pl. ilyen meg ilyen felállás és játékosállomány mellett az első félidő második harmadában levegős lesz a középpálya).

De a végeredmény előrejelzést sem tartom elképzelhetetlennek, mint az előző kommentben is beszéltük.

A kalendáriumok használatán alapszanak szerintem a jelenlegi előrejelző rendszerek. Mi egy szimuláció alapú újfajta megközelítésre építünk. Ennek megfelelően csak az avatárokkal (edző, játékosok) akarjuk meghajtani a rendszert.

Szerencsés a helyzetem: hobbi és munka is egyben.
süti beállítások módosítása